Kapcie dziergane

image

Witam serdecznie. Tak jak pisałam wracam dziś z nowym projektem – kapcie ale nie kapcie do filcowania jak kiedyś robiłam tylko zwykłe kapcie w stylu oldschool :p Takie jak jeszcze niektórzy pamiętają. Robię te kapcie dla kogoś i mam nadzieję, że wyjdą takie jak to sobie wyobrażam – przyjemne, trwałe, ciepłe.  Zobaczymy!

Pomysł na kapcie zaciągnęłam znów ze strony DROPS Design, to on. Niestety jeszcze nie przetłumaczony na język polski ale ja oczywiście przybliżę Wam sposób wykonania – nie jest to nic trudnego, a wręcz jest to świetny projekt dla osób początkujących.

Kapcie można zrobić w takich rozmiarach : 35/37 – 38/40 – 42/44. W centymetrach wygląda to następująco : 22 – 25 – 28 cm.

wpid-20130228_192434.jpg

Co jest potrzebne ?

Według oryginalnego opisu : 1) włóczka oczywiście 150 – 200 – 200 g, chodzi o specjalną włóczkę, np. taką na skarpety ażeby kapcie były wytrzymałe i się nie filcowały. Ja zdecydowałam, że kapcie zrobię podwójną nitką aby wyszły one nieco grubsze (w opisie także są te kapcie robione kilkoma nitkami). Jedna włóczka firmy Coats – Regia, producent zapewnia, że skarpety czy kapcie będą trzymały swój fason oraz że włóczka nie będzie się filcowała. Dodatkowo można ją swobodnie sprać w 40 stopniach. Jest to mieszanka 75 % New Wool i 25 % poliamidu. Kolor : ciemny niebieski.

wpid-20130228_192414.jpgDruga włóczka to włóczka niemieckiej firmy Max Gruendl – skład jest dokładnie taki sam ale żeby nie było nudno to jest kolorowa, melanżowa. wpid-20130228_192256.jpg2) Druty. Według oryginału używane są druty nr 7. Ja wzięłam szóstki. To z powodu włóczki jakiej używają  w oryginalnym opisie, bo jest ona po prostu grubsza. Moje włóczki są nieco cieńsze ale że są dwie to sięgnęłam po coś grubszego aniżeli podaje producent na etykiecie.

Jeśli ktoś ma ochotę to może sobie wykonać próbkę : 12 o x 20 rz ściegiem perłowym = 10 x 10 cm.

Ścieg perłowy to : 1 o p, 1 o l i to powtarzamy w tym rzędzie. Kolejny rząd : nad oczkiem prawym robimy oczko lewe, a nad lewym, prawe.

Kolejny sposób w jaki kapcie będą wykonywane to (od połowy) to : każdy rząd przerabiany na  prawo.

Zwężanie : będzie wykonywane po prawej stronie robótki, 2 o będą przerabiane razem.

Opis wykonania:

Robótkę zaczyna się od pięty, nabieramy tyle oczek jaki rozmiar wybraliśmy : 34 – 36 – 40 oczek. Przerabiamy ściegiem perłowym. Kiedy robótka osiągnie długość 11 – 12 – 14 cm to należy po każdej stronie odjąć 5 – 5 – 6 oczek = 24 – 26 – 28 oczek. Odtąd każdy rząd przerabiamy tylko na prawo. Jeśli robótka będzie mierzyła 17 – 20 – 23 cm to należy zacząć odejmowanie oczek, tu potrzeba w co drugim rzędzie zmniejszyć robótkę o 3 oczka i tak postąpić 6 razy = 6 – 8 – 10 o. Odciąć nitkę i przeciągnąć przez wszystkie, pozostałe oczke tak, żeby je razem „ściągnąć” i zamknąć dziurę. Pozostaje jedynie zszycie kapcia. Zszywamy od palców do mniej więcej połowy, tak żeby można swobodnie wkładać je na stopę. Boki trzeba ładnie zszyć nicią pod kolor kapcia, tak żeby nie było dziur. Tak samo zszywamy kapcia na pięcie.

I gotowe. Można ozdobić według upodobań 🙂

wpid-20130228_200042.jpg

Ten wpis został opublikowany w kategorii Projekty i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Kapcie dziergane

  1. Daria pisze:

    świetny blog, sama zaczynam przygodę z drutami, nawiasem moja pierwsza chusta juz zrobiona !!
    Czekam z niecierpliwoscia na kolejne posty
    Pozdrawiam !!

Skomentuj

